10 czerwca, 2017 | Wywiady

WYWIAD: DYNAMICZNY ROK DLA CAREFLEET

Za nami pierwszych sześć miesięcy 2017 r. Jakie wyniki osiągnął w tym okresie Carefleet i czy były one zgodne z Państwa założeniami?

Praktycznie od początku naszej działalności, czyli od 2004 roku, Carefleet rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok finansujemy coraz większą liczbę samochodów, systematycznie zwiększa się też portfel Klientów, którzy korzystają z naszych usług. Pierwsze sześć miesięcy 2017 roku doskonale wpisuje się w ten wzrostowy trend. Pod względem liczby sfinansowanych samochodów i przychodów ze sprzedaży osiągnęliśmy lepsze wyniki niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co nas bardzo cieszy. Obecnie znajdujemy się w pierwszej piątce zestawienia największych firm CFM zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, a potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej spółki jest chociażby coroczna obecność w zestawieniu „Diamenty miesięcznika Forbes”, prestiżowym rankingu najdynamiczniej rozwijających się firm w kraju. W tym roku uplasowaliśmy się na 7. miejscu ogólnopolskiej i 2. miejscu dolnośląskiej listy podmiotów o przychodach od 50 do 250 mln zł. To świetny wynik, zwłaszcza że w rankingu znalazło się ponad 2300 firm. Tegoroczne zestawienie Forbes’a uwzględnia dane z 2015 roku. W analizowanym okresie firma Carefleet S.A. osiągnęła niemal 187 mln zł przychodów ze sprzedaży. Wzrost wartości spółki w latach 2013 – 2015 wyniósł 118,1 proc. To duży sukces całego naszego zespołu.

Jak wynika z danych PZWLP, tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego jest 1,5 razy wyższe niż w roku ubiegłym. Czy rynek powoli odchodzi od tradycyjnych form finansowania typu leasing na rzecz takich programów jak właśnie wynajem?

Rzeczywiście, dane prezentowane przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów pokazują, że branża wynajmu długoterminowego nie tylko systematycznie rośnie, ale wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. Jak wynika z informacji PZWLP, w ciągu trzech pierwszym miesięcy 2017 roku firmy Car Fleet Management zakupiły o ponad 50 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To bardzo duży skok. Wysoka dynamika wzrostu branży jest odzwierciedleniem zmieniających się preferencji polskich przedsiębiorców w odniesieniu do obecnie dostępnych form finansowania pojazdów służbowych, co przekłada się też na szybszy rozwój sektora Car Fleet Management. Wynajem długoterminowy zyskał bardzo na znaczeniu w ciągu ostatnich kilku lat. Pokazują to nie tylko statystyki, ale i nasze własne obserwacje. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Przede wszystkim zmienia się mentalność przedsiębiorców, którzy coraz częściej wolą korzystać z samochodów ale nie koniecznie posiadać je na własność. Auto w biznesie to dziś narzędzie pracy – powinno być niezawodne, ekonomiczne w użytkowaniu i generujące jak najmniej dodatkowych obowiązków związanych z jego utrzymaniem. Odpowiedzią na te potrzeby jest właśnie wynajem długoterminowy, który pozwala na redukcję kosztów ponoszonych w przypadku zakupu pojazdów na kredyt czy ze środków własnych. Regularne opłaty są niezmienne i oprócz finansowania auta, mogą pokrywać  m.in. koszt serwisu mechanicznego, sezonową wymianę opon oraz ubezpieczenia. Ponadto wiele obowiązków administracyjnych związanych z utrzymaniem floty realizowana jest przez firmą CFM, co generuje dodatkowe oszczędności czasu i pieniędzy. Dla naszych Klientów bardzo ważną kwestią jest również przewidywalność kosztów użytkowania pojazdów w długiej perspektywie czasu, a usługa wynajmu długoterminowego pozwala na bardzo precyzyjne zaplanowanie budżetu. Co istotne, wynajem postrzegany jest również jako model finansowania, który nie powoduje zamrożenia firmowego kapitału, przez co możliwe staje się lokowanie środków w rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego między innymi rozwiązanie to coraz częściej wygrywa z pozostałymi, dostępnymi na rynku formami finansowania. Dwadzieścia lat temu, kiedy wynajem długoterminowy wchodził do Polski, korzyści te dostrzegały przede wszystkim korporacje i duże przedsiębiorstwa. Dziś rozwój branży w dużej mierze napędzają firmy z sektora MŚP, które coraz chętniej korzystają z wynajmu długoterminowego. Co prawda daleko nam jeszcze do krajów Europy Zachodniej, w których z rozwiązania tego korzysta 70 – 80 proc. podmiotów gospodarczych, wszystko wskazuje jednak na to, że usługi oferowane przez firmy CFM coraz chętniej będą wykorzystywane przez polskich przedsiębiorców, również tych najmniejszych.

Carefleet regularnie przeprowadza badania rynku z Keralla Research dotyczące m.in. sektora MŚP. Czy małe i średnie przedsiębiorstwa mają świadomość dostępnych opcji finansowania samochodów firmowych?

Polski sektor MŚP przez długi czas ze sporym dystansem podchodził do outsourcingowych modeli finansowania pojazdów. Do dzisiaj zresztą wiele małych i średnich firm kupuje samochody służbowe ze środków własnych lub na kredyt. Nie sądzę, aby wynikało to z braku świadomości dostępnych na rynku opcji finansowania. Bardziej jest to kwestia przyzwyczajenia do tego, co jest dobrze znane. Kiedy w 2009 roku realizowaliśmy pierwsze badanie dotyczące wynajmu długoterminowego samochodów w sektorze MŚP, zadaliśmy przedsiębiorcom pytanie, czy mają wiedzę na czym polega ta usługa. Odpowiedź twierdzącą udzieliło nieco ponad 50 proc. ankietowanych. Dziś znajomość wynajmu deklaruje niemal 90 proc. przedstawicieli małych i średnich firm. To pokazuje jak ogromną i skuteczną pracę wykonały firmy z branży Car Fleet Management. Również firma Carefleet poświęciła bardzo dużo czasu na edukację sektora MŚP, za co zostaliśmy nagrodzeni przez jeden z wiodących branżowych magazynów. Należy jednak pamiętać, że czymś innym jest świadomość, a czymś innym chęć skorzystania. To, że wiemy, iż na rynku dostępne są samochody z napędami alternatywnymi, nie oznacza, że pójdziemy do salonu aby wymienić swoje auto na hybrydę lub pojazd elektryczny. Podobnie jest z wynajmem długoterminowym. Zmiany zachodzące w mentalności mają charakter ewolucyjny, wymagają czasu, zebrania rekomendacji z bliższego i dalszego  otoczenia, przeanalizowania alternatyw, poznania różnych  opinii. To zupełnie naturalne. Warto jednak zwrócić uwagę, że pomimo początkowego dystansu, wynajem długoterminowy w sektorze MŚP jest coraz bardziej popularny. Posłużę się ponownie wynikami badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., z których wynika, że w 2009 roku niecałe 5 proc. mikro, małych i średnich firm korzystało z tego rozwiązania. Ostatnia edycja badania, którą zrealizowaliśmy w 2. kwartale 2017 roku, pokazuje, że niemal co piąty samochód w MŚP finansowany jest w formie wynajmu długoterminowego. Faktycznie możemy potwierdzić, obserwując naszą bieżącą pracę, że małe i średnie przedsiębiorstwa wykazują coraz większe zainteresowanie i otwartość na usługi outsourcingu floty. Bardzo wcześnie dostrzegliśmy ogromny potencjał, który tkwi w tym sektorze, dzięki czemu większość naszych Klientów to obecnie firmy MŚP.

Carefleet w zeszłym roku jako jedyna firma z sektora CFM brał udział w testach nowej Toyoty Prius. Niedawno jako dostawca CFM zostaliście wybrani do stworzenia floty dla Eurocash liczącej aż 400 hybrydowych Yarisów. Czy tego typu działania to część długofalowego programu związanego z nowoczesną mobilnością i ekologią?

Rozwój europejskiego rynku pojazdów z napędami alternatywnymi nabiera tempa i wszystko wskazuje na to, że jest to trend, który w perspektywie najbliższych kilku lat ma szansę znacząco rozwinąć się również w Polsce. W 2016 roku Polacy zarejestrowali ponad 10 000 samochodów posiadających napędy alternatywne. Zdecydowaną większość stanowiły hybrydy, ale pojawiło się też kilkaset aut elektrycznych. Podobnie jak w przypadku standardowych silników, większość samochodów z napędami hybrydowymi była nabywana przez klientów instytucjonalnych. Jako firma bardzo szybko reagujemy na wszystko to, co dzieje się na rynku motoryzacyjnym. Carefleet od dłuższego czasu przygląda się mobilności ekologicznej, i na samym przyglądaniu nie poprzestaje. Bierzemy udział  w zewnętrznych testach, takich jak zeszłoroczny test flotowy Toyoty Prius IV generacji, jak również sami korzystamy z pojazdów hybrydowych. Dzięki temu możemy zebrać własne, wiarygodne opinie, a także przeanalizować, jakie jest faktyczne zużycie paliwa w różnych warunkach drogowych oraz jakie są koszty ogólnej eksploatacji, w tym szczególnie wydatki na obsługę serwisową. Nie chcemy bazować jedynie na deklaracjach producentów, zależy nam na tym, aby być obiektywnymi wobec naszych Klientów. Dlatego też m.in. uruchomiliśmy własny program testów flotowych. Ostatnio przedstawiciele różnych działów Carefleet testowali hybrydowe Volvo XC90 T8. Każda z osób, która jeździła autem, oceniała pojazd według różnych kryteriów. Dzięki takim działaniom gromadzimy informacje na temat poszczególnych marek i modeli, przez co możemy stwierdzić, które pojazdy najlepiej sprawdzą się u konkretnego Klienta. Są bowiem firmy, dla których pojazdy z napędami alternatywnymi stanowią doskonałe rozwiązanie, nie tylko pod względem wizerunkowym, ale również kosztowym. Tak powstaje nasza własna baza wiedzy, tworzona w oparciu o rzeczywiste doświadczenia ekspertów Carefleet. Takie działania procentują w postaci większego zaufania, jakim obdarzają nas nasi Klienci. W tym roku dostarczymy np. firmie  EuroCash ponad 400 hybrydowych Yarisów. Będzie to największa flota samochodów ekologicznych sfinansowanych do tej pory w Carefleet i jedna z większych hybrydowych flot w Polsce. Działania EuroCash są zresztą doskonałym potwierdzeniem tego, że biznes w Polsce coraz częściej zwraca uwagę na ekologię. Firma w ubiegłym roku wymieniła w swoich magazynach oświetlenie na żarówki typu LED, znacznie poprawiające zużycie energii. Następnie w ciężarówkach zostały zamontowane owiewki, dzięki czemu udało się znacząco zredukować opór powietrza, a co za tym idzie – również zużycie paliwa. Kolejnym etapem był zakup samochodów hybrydowych dla pracowników. Myślę, że coraz więcej firm będzie podejmowało tego typu działania.

W 2014 roku Carefleet podpisał Deklarację Odpowiedzialnego Biznesu CCIFP. Jakie działania w związku z tym prowadzicie? Czy wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej przekłada się na relacje z klientami?

Podpisanie Deklaracji Odpowiedzialnego Biznesu CCIFP było naturalną konsekwencją działań, które realizujemy praktycznie od początku istnienia firmy. Wychodzimy bowiem z założenia, że powinniśmy być użyteczni nie tylko dla naszych Klientów czy Partnerów biznesowych, ale również dla społeczeństwa – społeczeństwa rozumianego bardzo szeroko. Dlatego m.in. dołączyliśmy do programu Odblaskowi.pl, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych w ruchu ulicznym, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Stwierdziliśmy, że skoro wprowadzamy na polskie drogi coraz większą liczbę samochodów, powinniśmy zrobić coś, aby było na nich również bezpieczniej. Od początku swojej działalności współpracujemy też z domami dziecka, oferując wsparcie nie tylko finansowe, ale i edukacyjno-wychowawcze. Wszelkie inicjatywy społeczne rodzą się w Carefleet bardzo spontanicznie i naturalnie, a w ich realizację zaangażowanych jest wielu pracowników. To dla nas źródło satysfakcji i radości. Zresztą do wszystkiego, co robimy, podchodzimy z dużym zaangażowaniem i entuzjazmem. W mojej opinii nasze pozytywne relacje z Klientami wynikają w dużej mierze z tego, że obok profesjonalizmu, który jest podstawą naszego działania, charakteryzuje nas pozytywne nastawienie wobec siebie samych jak i naszych Klientów. W Carefleet pracuje wiele osób, które wykazują autentyczne zainteresowanie branżą motoryzacyjną, dzięki czemu dla większości z nas praca jest skutecznym sposobem na rozwijanie osobistych pasji. Wierzę, że Klienci to czują i doceniają takie podejście.