24 sierpnia, 2020 | Wszystko

Wybierając dostawcę usług CFM, zastanów się nad potrzebami swojej firmy!

Im większa flota firmowych samochodów, tym więcej działań strategicznych i operacyjnych związanych z jej bieżącą obsługą. Dlatego duże przedsiębiorstwa od lat korzystają z wynajmu długoterminowego – kompleksowego i elastycznego rozwiązania zapewniającego nie tylko finansowanie pojazdów, ale również szeroki pakiet usług zarządczo-administracyjnych. Ich śladami podążają coraz częściej podmioty z sektora MŚP, dla których wynajem długoterminowy to przede wszystkim gwarancja przewidywalności kosztów związanych z utrzymaniem aut. O tym, czym należy się kierować, wybierając dostawcę usług CFM, wyjaśnia Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

Fleet: Choć popularność wynajmu długoterminowego rośnie z roku na rok, wciąż wielu przedsiębiorców myli go z funkcjonującym od wielu lat w polskim biznesie leasingiem. Tymczasem pomiędzy oboma modelami finansowania samochodów występują istotne różnice. Jakiego rodzaju usługodawcę wybrać?

Bartosz Olejnik: Sytuacja ta wynika z tego, że tak naprawdę wynajem długoterminowy jest też formą leasingu, ale wzbogaconego o możliwość korzystania z całego szeregu usług usprawniających i ułatwiających bieżącą obsługę floty. Bardzo często firmy CFM mają w swoim portfolio produktowym oba te rozwiązania. Jedną z ważniejszych różnic pomiędzy leasingiem a wynajmem długoterminowym jest zakres zaangażowania przedsiębiorcy w kwestie dotyczące codziennego zarządzania pojazdami. Są to działania, które generują dodatkowe nakłady pracy po stronie przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, dodatkowe koszty. W wynajmie długoterminowym, w ramach comiesięcznego czynszu, Klient może korzystać z różnego rodzaju usług z obszaru zarządzania flotą, w zakres których wchodzi m.in. serwisowanie i naprawy mechaniczne, zarządzanie zakupem i wymianą ogumienia, ubezpieczenie, a także likwidacja szkód oraz Assistance i samochody zastępcze. Wszystko to za stałą opłatę miesięczną, która pozwala z dużą precyzją zaplanować wydatki. Wybór pomiędzy leasingiem a wynajmem zależy w dużej mierze od indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. Leasing będzie dobrym rozwiązaniem dla firm chcących w niskiej cenie nabyć samochód po zakończeniu umowy. Wynajem długoterminowy będzie zaś atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców traktujących auto jako narzędzie pracy, którzy nie chcą angażować kapitału własnego, za to potrzebują skupić się na prowadzeniu działalności biznesowej, nie przejmując się kwestiami związanymi z zarządzaniem samochodami służbowymi.

Fleet: Na przestrzeni ostatnich 10 lat, wraz z dynamicznym wzrostem popularności usługi wynajmu długoterminowego, na polskim rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej firm oferujących to rozwiązanie. Czym należy kierować się przy wyborze dostawcy usług CFM?

Bartosz Olejnik: Przede wszystkim należy zauważyć, że wynajem długoterminowy jest rozwiązaniem bardzo elastycznym, a jego parametry można dostosować do specyfiki działalności firm funkcjonujących w różnych branżach i sektorach rynku oraz dysponujących różnymi budżetami. Dlatego istotną kwestią po stronie przedsiębiorcy jest przede wszystkim określenie rzeczywistych potrzeb w zakresie obsługi firmowych samochodów – zarówno tych aktualnych, jak i tych, które mogą pojawić się za dwa czy trzy lata wraz z dalszym rozwojem firmy.Należy zastanowić się, co tak naprawdę, oprócz finansowania i obsługi technicznej, która w przypadku wynajmu długoterminowego jest usługą obligatoryjną, będzie nam jeszcze potrzebne do efektywnego utrzymania sprawnej i zarabiającej na siebie floty. W tym miejscu warto wspomnieć, że o ile wynajem długoterminowy może być rozwiązaniem bardzo kompleksowym, o tyle to, czy faktycznie nim będzie, zależy już  od wachlarza usług oferowanych przez konkretną firmę dostarczającą rozwiązania Car Fleet Management (CFM). Jeśli przyjrzymy się ofertom działających na polskim rynku dostawców CFM, zauważymy, że zakres wsparcia, jaki oferują swoim Klientom jest bardzo różny. W Carefleet postawiliśmy na stworzenie kompleksowej, ale bardzo elastycznej oferty modułowej. Oprócz finansowania i obsługi technicznej, z której też można skorzystać w różnych wariantach w zależności od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, oferujemy obsługę ogumienia, ubezpieczenie, Assistance i samochody zastępcze, ale także bogaty system raportowania, karty paliwowe, monitoring GPS czy usługę door to door. Jest to pewien trzon oferty, który uzupełniamy o rzetelne i profesjonalne doradztwo oraz silne zaangażowanie we współpracę, co daje gwarancję efektywnego dopasowania struktury i parametrów użytkowo-ekonomicznych floty do indywidualnych potrzeb biznesu.

Fleet: Które z usług dodatkowych dostępnych w ramach wynajmu długoterminowego, są najczęściej wybierane przez polskich przedsiębiorców?

Bartosz Olejnik: Jest to kwestia bardzo indywidualna, dlatego zaznaczyłem, że wybór odpowiedniej oferty powinien zostać poprzedzony analizą rzeczywistych potrzeb flotowych danego podmiotu. Proszę zauważyć, że inne potrzeby w odniesieniu do finansowania i obsługi firmowych pojazdów będzie miało duże przedsiębiorstwo transportowe, a inne średniej wielkości zakład produkcyjny. Stąd tak istotne w moim odczuciu jest rzetelne doradztwo, które powinno rozpoczynać się jeszcze na etapie pierwszych rozmów z potencjalnym klientem. W Carefleet wychodzimy z założenia, że efektywna współpraca z przedsiębiorcami nie jest możliwa bez zespołu wysoko wykwalifikowanych specjalistów. To właśnie oni, doskonale znając realia funkcjonowania podmiotów w różnych branżach i sektorach rynku, są w stanie zaproponować pakiet rozwiązań, który będzie odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby, a także ocenić, czy bardziej efektywne będzie realizowanie ich we własnym zakresie czy zlecenie ich firmie zewnętrznej. Bardzo często okazuje się, że zatrzymanie pewnych kompetencji wewnątrz firmy byłoby tylko pozorną oszczędnością. Na takie kwestie również zwracamy Klientom uwagę. Jestem przekonany, że możliwość skorzystania z profesjonalnego doradztwa oraz zaangażowanie w tworzenie „szytej nam miarę” oferty oraz późniejsze działania związane z bieżącą obsługą kontraktów, to kolejne elementy, na które warto zwracać uwagę, wybierając dostawcę usług CFM. Natomiast  kiedy już określimy, jakiego zakresu wsparcia w obsłudze firmowej floty rzeczywiście potrzebujemy, warto przyjrzeć się szczegółom ofert prezentowanych przez różne firmy CFM. Część dostawców zachęca niską ceną do skorzystania z ich usług, jednak później okazuje się, że oferta zawiera wiele włączeń i np. minimalny zakres obsługi technicznej lub brak niektórych usług. Porównując oferty, Klienci powinni skupiać się na szczegółach.  

Fleet:  Carefleet funkcjonuje na rynku już od 16 lat i od początku specjalizuje się w obsłudze m.in. dużych przedsiębiorstw. Jest także jedną z pierwszych w Polsce firm, które zaadresowały ofertę wynajmu długoterminowego do sektora MSP. Czym tego rodzaju podmioty kierują się, wybierając dostawców usług CFM?

Bartosz Olejnik: Zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i firm z sektora MŚP ważne jest to, o czym już wcześniej wspominałem, a mianowicie kompleksowa i elastyczna oferta, którą można dopasować do indywidualnych potrzeb, brak ukrytych kosztów, profesjonalne i rzetelne doradztwo, transparentność oraz zaangażowanie w obsługę sprzedażową i posprzedażową. Wiemy także, że duże przedsiębiorstwa zwracają uwagę na takie kwestie, jak wsparcie od firmy CFM w systematycznym podnoszeniu efektywności ekonomicznej i użytkowej firmowej floty, odciążenie Fleet Managera w jego codziennej pracy, w tym w najbardziej pracochłonnych i żmudnych obowiązkach, kompleksowy, rozbudowany system raportowania czy nadzór nad kosztami oraz zasadnością działań podejmowanych w związku z utrzymaniem pojazdów. Istotne są także takie elementy, jak stabilność finansowa, która umożliwia sfinansowanie i zapewnienie obsługi nawet bardzo dużych flot pojazdów, sprawność realizowania procesów, jeden numer telefonu dla wszystkich użytkowników czy chociażby, szeroka sieć punktów serwisowych i naprawczych zlokalizowanych na terenie całego kraju. Z kolei firmy z sektora MŚP zwracają uwagę na zaangażowanie w redukcję kosztów czy wsparcie Opiekuna odpowiedzialnego za większość spraw związanych z bieżącą obsługą samochodów. I my naszym Klientom to wszystko zapewniamy.